Selleks et mõte saaks kirjapildis selgelt väljendatud, peame kasutama
kokkuleppelisi lausete liigendamise vahendeid milleks on kirjavahemärgid.
Lihtlause kirjavahemärgid
KOMA
Komadega eraldatakse lihtlauses järgmised
osad:
- järellisand, nt Ott, vastne üliõpilane, ei olnud pikkade loengutega veel harjunud.
Kui järellisand on omastavas käändes, pannakse
koma ainult lisandi ette
Näited: Otti, vastse üliõpilase elupaigaks oli
ühiselamu.
NB! Komaga ei eraldata kui-lisandit, nt Jaan
Krossi kui üht parimat ajalooliste romaanide autorit tunneb vist iga eestlane.
- omadussõnad järeltäiendina, kui neid on lauses rohkem kui üks
Näited: Töömees, aus, usin, lahtiste kätega, saab tööd
eramaja remontimisel
- koondlause korduvad liikmed (Koondlause on lihtlause, milles korduvad ühesuguse funktsiooniga sõnad)
Näited: Ott kollektsioneerib liblikaid, postmarke,
lauljate pilte ja vanu triikimislaudu. Käisime koos kohvikus, teatris,
loomaaias ja mujalgi.
Kui korduvad liikmed väljendavad hõlmavaid
mõisteid, siis koma ei tarvitata, nt
Leo on pärit Kabala vallast Ollepa küla Metsa
talust. Jaan sündis 17. märtsil 1925. aastal
Nädalapäeva ja kuupäeva vahel peab olema koma,
kuna nad on kattuvad mõisted, nt
Teisipäeval, 5. märtsil sõidan linna.
Korduvate täiendite puhul tuleb meeles pidada,
et üheliigilised eraldatakse komaga, aga eriliigilisi ei eraldata
Näited: Lapsed korjasid pargist kollaseid, punaseid ja
pruune lehti. Tüdrukul oli seljas sinine villane lühikeste käistega kleit.
- üte, s.t. sõna või sõnade rühm, mis märgib seda, kelle või mille poole pöördutakse,
- verbita lauselühend
- järeltäiendiks olevad lauselühendid
Näited: Mehed, mõni söönud, mõni söömata, jooksid
külaservale imet kaema.
- määruslikud nud- ja tud-lauselühendid
Näited: Supp söödud, läksid lapsed uuesti mängima.
Lugenud ühe raamatu läbi, asus ta kohe teise kallale.
- des-, mata-, maks- ja tuna-lauselühendid, kui des-, mata-, maks- ja tuna-vorm paikneb lauselühendi algul
Näited: Vaadates telekat, on mõnus komme krõbistada.
Lausumata ühtegi sõna, lahkus ta toast. Leidmaks häid töölisi, tuleb head palka
pakkuda. Nõutuna ebaviisakast kohtlemisest, lahkus klient firmast.
Kui nimetatud vorm paikneb lauselühendi lõpus,
siis koma ei kasutata, nt ühtegi sõna lausumata lahkus ta toast.
Kui des-, mata- vōi tuna lauseühend asub aluse
ja öeldise vahel, siis eraldatakse ta ülejäänud lausest komaga
Näited: Jaan, lausumata ühtegi sõna, lahkus toast.
Tüdrukud, nähes poissi kohmetuks muutumas, hakkasid tasakesti naeru kihistama.
- lauselaiendid: muidugi, mõistagi, teadagi, tõttöelda, tõepoolest, muide, tõestri, esiteks jne. kui nad alustavad lauset ja neile ei järgne kohe öeldist
Näited: Tõepoolest meenus Juhanile küll, et oli midagi
säärast naabrile lubanud.
KOOLON
Koolonit kasutatakse koondlauses enne loetelu,
kui loetelu ees on kokkuvõttev sõna
Näited: Külmad ilmad suvisel ajal võivad tuju ära
rikkuda paljudel inimestel: rannamõnude austajail, põllumeestel, matkasellidel
ja isegi linnas logelejail.
Kui loetelu ees kokkuvõtvat sõna ei ole, siis
koma ei panda
Näited: Meie klassitoas on toolid, lauad, kapid, stend
ja tahvel
SEMIKOOLON
Semikoolonit kasutatakse koondlause puhul
loetelurühmade eraldamiseks
Näited: Kaashäälikud on b, d, g, p, t, h, f,
z…(helitud); j, l, m, n, r, v (helilised)
MÕTTEKRIIPS
Mõttekriipsu kasutatakse:
- koondlauses loetelu järel seda kokkuvõtva sõna ees
Näited: Vanaema, vanaisa, tädid, onud ja muudki
sugulased – kõik olid juba kohal
- erilist rõhutamist vajava lisandi eraldamiseks ülejäänud lausest
Näited: Isegi Ott – meie kandi tugevaim poiss – ei
jaksanud seda kotti maast kergitada.
KÜSIMÄRK
Küsimärki kasutatakse lauses üksiku küsiva
sõna järel
Näited: Minu küsimusele kuhu? vastas ta käeviipega
ukse poole.
HÜÜUMÄRK
Hüüumärki kasutatakse lauses:
- üksiku hüüdsõna järel
Näited: Karmauhti! Oli Manni üleni vees.
- tunderõhulise ütte järel
Näited: Emad! Kasvatage oma poegadest tõsised mehed!
Liitlause kirjavahemärgid
Liitlause osalaused on omavahel seotud kahel
moel:
- Rinnastusseoses on osalaused, mis on samal astmel (samaväärsed)
Näited: Ülo pesi aknaid ja Juuli kraamis tube.
Lapsed kiikasid vees, vanemad lesisid loiult
kaldal.
- Alluvusseoses on üksteise suhtes eri astmetel olevad osalaused (üks lause on mõttelt teisele allutatud)
Näited: Kui kinos film otsa sai (2. aste), läksid Kati
ja Mati koju (1. aste)
Kui Teele ja Toots koolimajja jõudsid (teine
aste), oli disko juba alanud (1. aste)
Ott oli väga paahane(1. aste), sest ema oli
keelanud ujuma minna (teine aste), kui naabripoisid kutsusid(3. aste)
Esimese astme osalauset nimetatakse ka pealauseks ja
2. ning 3. astme osalauseid (vastavalt 1. astme ja 2. astme) kõrvallauseiks.
Loomulikult saab moodustada lauseid, kus on
kumbagi liiki seoseid.
Näited: Ema läks tuppa, et seal lehte lugeda, ja isa
läks keldrisse, et oma töölaua taga nokitseda (1. ja 3. osalause on rinnastusseoses,
1. ja 2. ning 3. ja 4. alluvusseoses).
KOMAGA ERALDATAKSE
- rindlause osalaused üksteisest, kui nende vahel ei ole sidesõnu ja, ning, ega, või, nt
Jutumehed räägivad, tegijad teevad.
Jutumehed räägivad ja tegijad teevad.
Koma nõuavad rindlause osalausete vahel
sidesõnad aga, kuid, ent, vaid, järelikult, seega, niisiis, see on (s.o), see
tähendab. Nt
Lapsed tulevad koolist, järelikult on tunnid
läbi saanud.
Mina tahaksin punast õuna, aga tema tõi mulle
hoopis kollase õuna.
- põimlause osalaused üksteisest
Näited: See, et keegi meist ei ole ilmeksimatu, on
päevaselge.
Poiss ütles, et tal pole aega, ja läks edasi.
Sama astme kõrvallauseid ei eraldata komaga,
kui neid seovad sidesõnad Ja, ning, ega, või
Näited: Ema käskis Anul vaadata, et piim üle ei keeks
ega väike vend end pliidi vastu ära ei kõrvetaks.
- otsekõne väitlause talle järgnevast saatelausest
- kiilud
Näited: Uus poiss, räägitakse olevat väga kehv õpilane.
KOOLON PANNAKSE
- saatelause ja talle järgneva otsekõne vahele
Näited: Mart nõudis juba ukselt: “Ema, kas toit on
valmis?“
- rindlauses seletava või täpsustava osalause ette
Näited: Julius ja Maria on ikka üks paras paar:
töötegijat kummastki pole, tühjade juttude ajamise peale on aga mõlemad
meistrid.
SEMIKOOLONIGA ERALDATAKSE
- Omavahel lõdvemini seotud liitlause osalaused, eriti kui komal on neis osalauseis juba muid ülesandeid täita
Näited: Ilm oli palav, tuuletu; asfalt kleepus
taldadele; kõik teelised olid kurnatud, janused.
MÕTTEKRIIPS(ud) PANNAKSE
- liitlauses osalause esiletõstmiseks
Näited: Vanemad rügasid hommikust õhtuni – rikkust ei
toonud aga kumbki neist koju.
- pikema kiilu eraldamiseks muust lausest, eriti kui kiilus juba on teisi kirjavahemärke
Näited: Meie uus sekretär – kuidas ta nimi nüüd oligi?
– näeb päris hea välja
JUTUMÄRKIDESSE PANNAKSE
- otsekõne ja tsitaat
Näited: „Mis te minu uue saaniga teinud olete?“ küsis
jõuluvana päkapikkudelt.
- tsiteeritav lause
Näited: Louis XIV lemmiklause olevat olnud „Riik – see
olen mina“
ÜMARSULGUDESSE PANNAKSE
- Muust tekstist vähem olulised seletavad või täiendavad laused
Näited: Tõnu ootas bussi saabumist (välja ta seda
muidugi ei julgenud näidata), sest isa oli lubanud poisile linnast uued saapad
tuua.
Kõige enam põhjustavad koma tarvitamisel vigu
sidesõnad kui, nagu , otsekui, kuni.
Nende puhul tuleb jälgida kas nad esinevad
liht- või liitlauses. (Lihtlause tunneb ära sellest, et seal on vaid üks
öeldisverb, samas kui liitlauses on kaks või enam öeldist.)
Lihtlauses nende
sidesõnade puhul koma ei tarvitata
Näited: Mees on tugev kui karu. AGA Sadas vihma, kui
väljusime majast.
Kõik töötasid nagu segased. AGA Kõik töötasid,
nagu suutsid.
Kalurid töötasid kuni hommikuni. AGA Kalurid
töötasid, kuni saabus hommik
NB! Koma tarvitatakse:
- ja, ning, ega, või ees, kui need järgnevad kõrvallausele, üttele, järellisandile või kiillausele, mis tuleb muust lausest komaga eraldada
Näited: Isa ütles, et ta ei saa tööle minna, ja magas
edasi.
Tulge siia, lapsed, ning vaadake mis ma tegin!
- ja, ning või ees, kui need alustavad vastandavat lauset
Näited: Oli juba möödunud peaaegu kümme tundi, ja
(=aga, kuid) mehi polnud ikka näha.
Lapsed tulevad meiega suvitama, või (=või
muidu) me loobume üldse maaleminekust.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar